journal of the college of basic education http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej <p style="text-align: right;"><strong><span style="text-decoration: underline;">اهداف ورؤية ورسالة كلية التربية الاساسية&nbsp;</span></strong></p> <p style="text-align: right;">هي مجلة علمية محكمة صدرت لأول مرة عام 1994 بأسم كلية المعلمين ثم تغيير أسمها بتغير أسم الكلية فأصبحت تسمى مجلة كلية التربية الاساسية بعد عام 2003 والمجلة تؤمن بأن رسالتها الحقيقية هي أستثارة روح التفكير العلمي الصادق والمجانب للعواطف المتميزة والاتجاهات المتقلبة ، وتوجيه هذا التفكير نحو الدراسات اذ أصبح سمة من سمات الكلية مترجمة على صفحاتها التي تلتقي فيها أفكار الاساتذة والباحثين وهم يشاركون بمسؤولية جادة في صنع مجد الثقافة الهادف الى مصلحة الانسانية وتقدمها على أسس من الخلق العظيم والذوق الرفيع والروح السامية ، وقد حققت المجلة في سنواتها الماضية تقدما علميا ملحوظا ولازالت مستمرة في عطائها خدمة للعلم ، فهي تشكل رصيدا حضاريا وثقافيا وعلميا يضاف للرصيد العلمي الكبير الذي حققته الجامعة المستنصرية في هذا المجال</p> <p style="text-align: right;">وأود الاشارة الى ان المجلة فصلية تصدر أربع اعداد بالسنة وكل عدد فيها يتألف من جزئين جزء للعلوم الصرفة وجزء للعلوم الانسانية</p> <p style="text-align: right;">&nbsp;DOI&nbsp; &nbsp; حصلت المجلة على المعرف الرقمي الدولي</p> <p style="text-align: right;">&nbsp;ISSN ONLINE&nbsp; 2706-8536&nbsp; &nbsp; &nbsp; وحصلت المجلة ايضا على&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">&nbsp; خلال العام 2018&nbsp; Arcif&nbsp; (0.0126) تتصف المجلة بالرصانة العلمية والسمعة العالية بين سائر المجلات العلمية في الوسط الاكاديمي ،&nbsp; &nbsp;وقد حصلت على معامل التأثير العربي</p> <p style="text-align: right;">Scopus والسكوباس&nbsp; Impact Factor تطمح ادارة تحرير المجلة الى الارتقاء بمستواها ، وذلك من خلال أنتقاء البحوث العلمية الرصينة التي تنشر فيها حتى تتمكن من الحصول على درجة تقييم عالية وتحقيق معايير وشروط معامل التأثير العالي</p> <p style="text-align: right;">هذا هدف المجلة وطموح هيأة تحريرها والذي بدوره يرفع من معايير الجودة وتحسين الاداء الجامعي في كلية التربية الاساسية في الجامعة المستنصرية</p> <p style="text-align: right;">1815-7467&nbsp; ISSN كما ان المجلة معتمدة في نقابة الصحفيين العراقيين بالرقم 286 ورقم الايداع لدى دار الكتب والوثائق 616 لسنة 1994 ولديها تصنيف معياري دولي</p> <p style="text-align: right;">&nbsp;وحقوق الطبع والنشر والتوزيع محفوظة لعمادة كلية التربية الاساسية في الجامعة المستنصرية</p> <p style="text-align: right;"><strong><u>:(شروط النشر في مجلة كلية التربية الاساسية (دليل الباحث</u></strong></p> <p style="text-align: right;">تنشر المجلة البحوث العلمية في مجالات التربية وعلم النفس واللغة والادب والعلوم الصرفة وجميع المعارف بمنهجية البحث العلمي وخطواته المتعارف عليها عالميا&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">يتعهد الباحث ان لايكون البحث مسروق من الانترنت او من مجلة اخرى وان لايكون البحث حاصل على قبول نشر من مجلة اخرى وبخلافه يتحمل الباحث التبعات القانونية&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">في حالة البحوث الانسانية يراعى ان لايزيد البحث عن خمس وعشرين صفحة بما في ذلك المراجع والجداول والاشكال والملاحق وفي حال زيادة البحث عن اكثر من ثلاثين صفحة يعامل البحث من ناحية الاجور معاملة بحثين . اما بالنسبة للبحوث العلمية يكون الحد الاعلى لعدد صفحات البحث هو 15 ور فقط</p> <p style="text-align: right;">يقدم الباحث ملخصا للبحث باللغة العربية واللغة الانكليزية بحيث لايتعدى كل منهما ال 200 كلمة في فقرة واحدة ويتضمن العناصر التالية : الموضوع والمنهجية والنتائج والخلاصات والاستنتاجات وايضا بالنسبة للعنوان والمصادر يجب ان تكون باللغتين العربية والانكليزية&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">الكلمات المفتاحية تقدم باللغة العربية واللغة الانكليزية بحيث تتراوح بين 3-6 كلمات</p> <p style="text-align: right;">يكون أسم المؤلف ثلاثي باللغتين العربية والانكليزية مع الوصف الوظيفي والمؤسسة المنتمي اليها اضافة الى بريده الالكتروني</p> <p style="text-align: right;">لغرض التقويم الالكتروني وتحديد نسبة الاستلال الكترونيا&nbsp;(CD)&nbsp; يقدم الباحث نسخة الكترونية للبحث على قرص</p> <p style="text-align: right;">يكون التقديم عن طريق موقع المجلة الالكتروني او الحضور الى موقع المجلة وتقديم البحث&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">يعرض البحث على هيأة تحرير المجلة لغرض تشخيص الخبراء المقيمين&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">&nbsp; للعربي والانكليزي وبخط (14) والعنوان بخط (16) غامق والهامش والمصادر يكون بحجم (14) وبحواشي 2.5 سم اعلى واسفل وعلى جانبي الصفحة Times New Roman على وجه واحد وان يكون اسم الخط &nbsp;A4 يقدم الباحث ثلاث نسخ ورقية من البحث مطبوعة على ورق</p> <p style="text-align: right;">نسبة الاستلال المسموح فيها 20% كحد اعلى . اما اذا كانت فوق 20% يجب ان يقوم الباحث باجراء التعديلات عليه وتقديمه للاستلال مرة اخرى&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">يخضع البحث للتحكيم العلمي من خبراء ثلاثة في مجال تخصص البحث وخبير لغوي</p> <p style="text-align: right;">&nbsp;بصيغته النهائية بعد اجراء تصحيح البحث علميا ولغويا&nbsp; (CD)يتعهد الباحث بتقديم قرص</p> <p style="text-align: right;">لا تعاد اجور نشر البحوث الى الباحثين سواء قبل البحث للنشر ام لم يقبل&nbsp;</p> <p style="text-align: right;">(بعد تقديم الباحث بحثه عبر رابط المجلة على الموقع يجب ان يقوم بمراجعة ادارة المجلة لغرض تسديد اجور النشر البالغة 100000 مائة الف دينار مع اجراء الاستلال الالكتروني داخل الكلية لكي يتسنى لنا احالة البحث الى الخبراء (المقيمين</p> <p style="text-align: right;">تثبيت البريد الالكتروني للباحث على واجهة البحث تحت العنوان</p> <p style="text-align: right;"><strong> &nbsp;رابط الالكتروني للمجلة هو&nbsp;</strong></p> <p style="text-align: right;"><strong>&nbsp; edbs.uomustansiriyah.edu.iq<br>&nbsp; &nbsp;</strong>لبريد الالكتروني للباحث على واجهة البحث تحت العنوان&nbsp;</p> كلية التربية الاساسية en-US journal of the college of basic education 1815-7467 10.35950 The Relationship Between The Feeling Of Career Alienation And The Motivation To Achieve The Goal Of The Counselors http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4816 <p>&nbsp;In an attempt to discover the nature of the relationship between the dimensions of The Feeling Of Career Alienation And The Motivation To Achieve The Goal Of The Counselors, The researcher in this study applied the objective measure of&nbsp; The feeling Of Career Alienation , And the objective measure of motivation to achieve the goal on a sample of (232) Counselors in Muthanna province of the Republic of Iraq , The current study concludes with an overall result that confirms a very high level of feeling of Career Alienation , And a low level of motivation to achieve the goal, and motivation to achieve the goal, had an inverse correlation relationship with the feeling of alienation in Total and with its five dimensions.&nbsp;</p> أ.م. د. عماد عبد حمزة العتابي Copyright (c) 2020-01-15 2020-01-15 1 17 10.35950/cbej.vi0.4816 أثــر استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات القراءة الجهرية عند تلميذات الصف الثالث الابتدائي http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4817 <p>The research aims to identify The impact of "a strategic vision in the mental development of oral reading skills when pupils third grade," and adopteda researcher of Designing aworkout of my The settings c Shanbezehi, and is the design of the control group Allaashoaiah choice, and chose t the way a random school Ibn al Primary School for Girls of the Directorate of A Meh breeding Baghdad / first Rusafa, the same way chose T. Division (a); to represent the experimental group by 33 pupils, and the Division (b) to represent thecontrol group by (33) pupils, reaching the sample (66), a pupil, and rewarded between the two search statistically in variables: chronological age, and degrees of general populationstay, and academic achievement for parents, the search tool has chosen t literacy piece of the end of the ULC repented to be taught to measure my skills Speed and health , andprepared a test measuring the comprehension skills of the same piece included (30) paragraph , and studied the two sets of research The same e a, During the duration of the experiment , which lasted a semester, academic year (2018-2019), and processing statistical data, use the T Altaia test for two independent samples, and Chi - square, and Pearsoncorrelation coefficient, and the coefficient of difficulty, and the strength of th e swans Eyez, and coefficient alpha Cronbach, after data analysis concluded T. researcher of the following:&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&nbsp;- There is a statistically significant difference between the average scores of Tel Miv s two sets of research in understanding the skill, speed, health, In favor of the experimental group at the level of significance (0:05)</p> م.د بـيــداء عبـد الرضـا عيدان Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 18 42 10.35950/cbej.vi0.4817 Psychological Engineering and its Relation to Future Concern among Students of the Special Education Department Preparation http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4818 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The university stage of the important stages in the life of the individual and imposed by this stage of the demands reflected in the role of mental engineering, which helps the person to change by reforming his thinking and refining himself and programming his ambitions and eliminate the fears and misconceptions that exist and stored in the power of the subconscious through his negative thoughts about himself, University students are likely to be more concerned about the future because their feelings and feelings are unstable and they fear that their goals will not be achieved in the future, which may have an impact on their character traits in the later stages of their academic life.</p> <p>Your current search targeted to identify:</p> <p>&nbsp;1 - the level of psychological engineering students of the Department of Special Education.<br>2 - level of concern for the future students of the Department of Special Education.<br>3 - the correlation between the psychological engineering and the future concern of students of the Department of Special Education.<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;The current research is determined by the students of the Department of Special Education at the Faculty of Basic Education / Mustansiriya University and for both sexes (male and female) for the academic year 2018/2019. The sample of the study reached (160) students from the four study stages in the department. The researcher examined the scale of psychological engineering, the number of paragraphs (44) paragraph and measure anxiety of the future the number of paragraphs (28) paragraph, and after the extraction of honesty and consistency and after the application of the standards on the sample of the research and data analysis and treatment statistically using the appropriate statistical means emerged the results of the research as follows:<br>1- Students of the special education department have psychological engineering.<br>2. Special education students do not have a future concern.<br>3 - There is an inverse relationship between the psychological engineering and the future concern of students of the Department of SpecialEducation.<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;At the conclusion of the research, the researcher presented a number of recommendations and future proposals.</p> م. هبة مناضل عبد الحسين Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 43 69 10.35950/cbej.vi0.4818 Moral judgment and its relation to ego identity of students with visual impairments http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4819 <p><strong>Current search targets identify;.</strong></p> <p><strong>1-The moral judgment of students with visual disabilities.</strong></p> <p><strong>2- the significance of differences of moral judgment of students with visual disabilities by variables;</strong></p> <p><strong>A - degree of disability (blind - visually impaire).</strong></p> <ol> <li class="show"><strong>B) Sex (males – females).</strong></li> </ol> <p><strong>3-The ego identity of students with visual disabilities.</strong></p> <p><strong>4-Significance of Differences The identity of the ego among students with visual disabilities by variables.</strong></p> <p><strong>A - degree of disability (blind - visually impaired).</strong></p> <p><strong>B -Sex (males – females).</strong></p> <p><strong>5-The nature of the relationship through the contribution of degrees of ego identity to the degree of moral judgment of students with visual disabilities.</strong></p> <p><strong>The current research is limited to students of Al-Noor Institute for the Blind (Blind - Visually Impaired) of Baghdad Governorate / Department of Special Needs Care in Baghdad / Karkh for morning studies for the academic year (2018/2019) and their ages are between 6-14 years. The sample (70) students and students, and to achieve the objectives of the research, the researcher has built two measures are the moral judgment and the identity of the ego darkened the characteristics of the psychometric and after the application of the measures showed the results as follows;</strong></p> <p><strong>1-A high level of moral judgment among students with visual disabilities.</strong></p> <p><strong>2-There are statistically significant differences in the level of moral judgment among students with visual disabilities according to variable (blind - visually impaired) and in favor of the visually impaired and may be due to loss of visual acuity.</strong></p> <p><strong>3-There is no significant statistical difference in the level of moral judgment among students with visual disabilities according to the sex variable (male - female), the reason may be due to culture, society, customs and traditions because they live in the same environment.</strong></p> <p><strong>4-An increase in the level of ego identity of pupils with visual disabilities.</strong></p> <p><strong>5-There are no significant differences in the level of identity of the ego visually impaired (blind - visually impaired) according to the variable sex (male - female), may be due to culture community and customs and traditions because they live in the same environment.</strong></p> <p><strong>6- </strong><strong>The grades indicate a clear contribution and relation to the degrees of ego identity in degrees of moral judgment.</strong></p> <p><strong>Based on the results of the research, the researcher put a number of recommendations and proposals.</strong></p> م .عامر عباس عزيز Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 70 97 10.35950/cbej.vi0.4819 اثر استخدام أسلوب الدراما في تحصيل مادة العلوم وعمليات العلم بماد لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4820 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; One of the aims of the current research is to identify the effect of use the drama method in the collection and the science processes of science. The researcher used the experimental method. The sample of the study consisted of the students of the fifth grade primary, who were selected in a simple random way. Divided into two groups and 30 students each group, one experimental studied in the style of drama and the other officer studied according to the method of lecture. The researcher was rewarded with variables (intelligence, test of science processes, and grades prior to the student). The results of the research were determined by the experimental test in the science subject, which consisted of (30) paragraphs and the test of the science operations, consisting of (20) paragraphs. The researcher sponsored internal and external safety of the experiment and prepared 34 educational plans for each group. So that the method of educational drama for the experimental group and the method of the lecture to the group of control and four classes of education per week. After the completion of the experiment, the two tests were carried out and the scientific processes. After obtaining the data and processing it statistically, the results were obtained and in light of which the researcher concluded the following.:&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;- &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;The members of the experimental group studied in the drama method preferred to exclude the control group that was studied according to the usual method in the test of the computation and test the operations of science.</p> <p>&nbsp; The researcher recommended that the method of drama be used as better than the traditional way of collecting science and developing the processes of science.</p> أ.م. سماء إبراهيم عبد الله Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 98 117 10.35950/cbej.vi0.4820 الإنهاك النفسي لدى معلمي ومعلمات الصفوف الخاصة http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4821 <p>&nbsp;Psychological exhaustion is a serious problem that may extend to most of the individual's behaviors, as it has a range of negative effects that may affect the teacher, which is reflected in the low performance in teaching and teaching students in private classes as well as negative attitudes towards them, and withdrawal from work, Is very routine, and less concerned with the human dimension in dealing, and the seriousness of this problem and the importance of study, the researcher formulated two goals To measure the level of psychological exhaustion of teachers and teachers of special grades. 2 - To identify the significance of differences in the level of psychological exhaustion of teachers and teachers of private classes according to the variable sex (male - female). The current research was limited to teachers and teachers of special grades in Baghdad province / Third Rusafa for the academic year 2018-2019. The researcher has developed a measure of psychological exhaustion based on the theory of Christina Maslach (1976) in the preparation of paragraphs and the definition and follow all appropriate psychometric procedures. After the construction of a measure of psychological exhaustion was applied to the sample of the study (50) teacher and teacher, and after the processing of data statistically, the results showed the following: 1 - Teachers and teachers of the special grades suffer from psychological exhaustion. There are differences between the degrees of males and females at the level of psychological exhaustion and for the benefit of females. The researcher made some recommendations and suggestions based on the research results.</p> م . م. مصطفى ساهي مناتي كلش Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 118 137 10.35950/cbej.vi0.4821 The impact of BDOODE's strategy in acquiring geographic concepts I have average first students http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4822 <p>The aim of the research is to find out the effect of the strategy of BDDI on the acquisition of geographical concepts in the first intermediate students. "The number of students in the research sample was (66) students, 33 students for the experimental group, (33) students for the control group, (45) behavioral goals and the number of test paragraphs (45) test paragraphs.</p> <p>The statistical methods used the test t ttest for two independent samples, the Pearson correlation coefficient for the stability coefficient, the Spearman Brown equation. The results showed that the experimental group was better than the control group, which was studied according to the traditional method.</p> أ.م.د. زينب علي عبد الحسين اللامي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 138 158 10.35950/cbej.vi0.4822 التعليم الثانوي في محافظة كربلاء المقدسة تشخيص ومعالجة http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4823 <p>Education (and particularly secondary education ) has a great important in developing and building societies . secondary education is beneficial in determine the future character of the learners . the problem of this research can be stated in the following question : what the problem that the venality of secondary education ?what the problem that the secondary education face ?what is the future vision that could change the reality of teaching ? the researcher utilizes&nbsp; the description methodology . the community of this research consists of all the secondary school in the province of karbala .the sample of this research is the whale community . A &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; question was utizies as a tool of this paper after achieving its validity and reliability .&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>The question consists of eight aspects stated as follows:1.Schad building which consists of (9)items.2,Equipmentg which Consists of (11) items.3. The stalemates and parents which Consists of (13)items. 4.The school Staff which consists of (11) items .5.Curriculum which consists of (12) items .6. Educational Supervision which consists of (12) items. 7.The school Principles consists of (10) items ,and .8. The educational guides of (11) items.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;After collecting data ,it is Statistiscally processed by using the mean and the percentage .The results reveal that the&nbsp; Secondary education in Karbala is weak . The researcher interpret the first quarter of the items of each aspect .The researcher determines the reality of Secondary education with (48) points. The researcher&nbsp;&nbsp; recommended a future vision of (51)items and some Suggestions that may serve the reality of Education in Karbalaa and Iraq.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> أ.م. علي تركي شاكر الفتلاوي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 159 209 10.35950/cbej.vi0.4823 Development of emotional awareness for children aged (5-6-7 ) http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4824 <p>The aim of this research is to identify the emotional awareness for children aged 5-6 7- And emotional awareness for children by gender&nbsp; The sample consisted of 150 children, 50 children, kindergarten children, 50 children and pre-school girls, 50 children Of the first grade of primary and used the researcher's emotional awareness scale, which was prepared by the researcher After reviewing the previous studies and the theoretical background and using the statistical bag showed that the emotional awareness of children develops with age and the older the child the greater awareness of the actions.</p> أ.م.د. مروج عادل خلف Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 210 228 10.35950/cbej.vi0.4824 الذكاء الأنفعالي لدى مديري المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمات http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4825 <p>&nbsp;أن تقدم الأمم والمجتمعات مرهون بما تمتلكه من قدرات تتمثل بالمعرفة المتطورة والثقافة المتقدمة والثروة البشرية المؤهلة من اجل تحقيق أفضل معدلات النمو والرقي الإنساني, فالأمم العارفة هي الأمم القوية التي تؤمن أن القطاع التربوي برمته يؤلف احد الأعمدة الأساسية في تطوير المجتمع وذلك للعلاقة التكاملية التبادلية بين النظام التعليمي والمجتمع في المراحل كافة (بدران وجمال,2002: 35).</p> <p>كما أن للمدرسة إسهامات كبيرة في تربية الفرد وإعداده للحياة من خلال ما تقوم به من تنشئة للأجيال بوصفها إحدى القوى الرئيسة في المجتمع وهي التي تمده بركائز نهضته وبدعائم ثباته (السنجري , 2005: 1)</p> <p>وقد شخصت&nbsp; عدد من المؤتمرات والبحوث والندوات مواطن الضعف في عمل الإدارات التربوية فقد بينت ندوة النهوض التربوي (1994) الاهتمام بالإدارة التربوية من اجل ترصين العملية التربوية والنهوض بها الأمر الذي دفع إلى ضرورة امتلاك من يتبوأ هذه المناصب مواصفات وخصائص مميزة تمكنه من أن يؤدي دورا في مجال الإدارة وقد برزت مشكلة حقيقية في هذا المجال تتمثل في انخفاض كفاءة بعض العاملين في هذه المواقع وعزوف ذوي الخبرة والكفاءة العالية عن إشغالها لذلك افترضت وضع ضوابط واختبارات لمن يشغلها ممن يمتلك القدرة على تسيير العملية التربوية بنجاح (وزارة التربية , 1994: 31-32) أما وثيقة وزارة التربية (2004) فقد استعرضت عددا من المشكلات فيما يخص جانب الإدارة فهناك مشكلة تدريب الملاكات التربوية وضعف قدرات العاملين في المجالات الإدارية أما القدرة في مجال التكنولوجيا والاتصالات فتكاد تكون معدومة (وثيقة وزارة التربية , 2004 :27)&nbsp; حيث أن التطورات العلمية والتكنولوجية التي يشهدها العالم اليوم جعل المجتمعات العالمية عموما والعربية خصوصا تواجه تحديات كبيرة لمواكبة هذه التطورات إذ أصبحت البيئة الجديدة تتسم بالتفكير الشامل والانتقال السريع للمعلومات وحرية تبادل المعرفة كل هذه المفاهيم تمثل افرازات لما بدا يتواتر حول شكل وطبيعة بيئة التعليم والتعلم الجديدة في إطار مجتمع المعرفة , وقد دلت دراسة الطائي(2008) وجود قصور في مؤسساتنا التعليمية والتربوية في استخدام تكنولوجيا المعلومات على الرغم من رفد العملية التربوية وتحفيز الطلاب على التعلم والابتكار (الطائي واخرون , 2008: 89)</p> <p>ويمكن ان نلخص مشكلة الدراسة كما يأتي : لكي تتمكن الإدارة المدرسية من مواكبة التغير السريع الحاصل في مجتمعنا اليوم وتستطيع تحقيق الأهداف التربوية التي من شأنها العمل على تحقيق أهداف المجتمع فلا بد أن&nbsp; تكون هناك إدارة مدرسية واعية , يقوم عليها إداري يصل بفكره وإبداعه وتأهيله إلى مرتبة القائد التربوي الذي يسهم بشكل فعال في تحقيق ما يصبو إليه المجتمع من خلال المدرسة التي يديرها, وبالرغم من الجهود الحثيثة التي تبذل من وزارة التربية ومن خلال المؤتمرات والندوات التي تهدف الى تعزيز الكفاية القيادية لمديري&nbsp; المدارس الابتدائية الا ان هناك&nbsp; شكوى متكررة من عدم قدرة مديري المدارس الابتدائية على فهم الحالات الانفعالية للمعلمين ومعرفة مشاعرهم وهو ما يعرف بالذكاء الانفعالي مما ينعكس سلبا على فاعلية العملية التربوية.</p> أ . د . أيمان عباس علي أ.م. د. احسان عدنان عبد الرزاق Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 229 253 10.35950/cbej.vi0.4825 أثر استراتيجية التعليم المتمايز في التحصيل لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي في مادة الاجتماعيات http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4826 <p>&nbsp;The present research aims at identifying the effect of the differential learning strategy on the achievement of the students of the fifth grade in social studies. To achieve the research objective, the researchers put the following hypothesis:</p> <p>There were no statistically significant differences at (0.05) between the average score of the experimental group students who studied the social subject with the differentiated education strategy and the average grade of the control group who studied the same material in the traditional way in the achievement test.</p> <p>The two researchers chose the Directorate General for the third Rusafa education in a radical way to apply the research and also chose the primary form of light (for girls) to conduct the experiment. The students of the two groups were randomly selected. The researchers studied the two research groups. The researchers prepared a 30- The results were treated statistically using the T test and two independent samples.</p> <p>&nbsp;The results showed that the students in the experimental group who study social subjects were superior to the students of the control group who study the same subject in the traditional way in the achievement test.</p> <p>In light of the results of the research, the researchers recommend the following:</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;The need to use social teachers and teachers strategies and teaching models in the teaching and teaching of social subjects, especially the distinctive education strategy, which proved its effectiveness through the current research.</p> <p>Proposals:</p> <p>1-Conduct a comparative study between the impact of the differentiated education strategy and other educational strategies in the achievement of other stages of study.</p> <p>2- Conduct a study on the impact of the differentiated education strategy in other dependent variables such as critical, creative, scientific and interpretative thinking.</p> أ.د. حيدر خزعل نزال م.م. رجاء نعمة الفت Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 254 273 10.35950/cbej.vi0.4826 التنافس لدى طلاب الصف الاول الابتدائي الملتحقين وغير الملتحقين برياض الاطفال (دراسة مقارنة) http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4828 <p>تهيء الروضة المناخ السليم لنضج الخبرات التي يتضمنها المنهج الدراسي فيما بعد ، وهي امتداد لما تعلمه الاطفال في حياة المنزل ، فيها ينتظم تصريف طاقاتهم وتوجيهها لتحقيق اغراض تربوية ، وتهيئة حياة اجتماعية قائمة على احترام الطرف الاخر والتعاون معه ومراعاة حقوقه ، وتزويدهم بخبرات صالحة تتناسب مع مستوياتهم واعمارهم وميولهم وتعزز روح التنافس السليم لديهم (طافش،2010).</p> <p>&nbsp; يحرك التنافس في الانسان عامة وفي الطفل خاصة مشاعر وطاقات مكنونة لا يعرفها الا عندما يضع نفسه منافسا&nbsp; لفلان وفلان للفوز عليه . فقد كان الرسول (ص) يثير المنافسة بين صحبانه ،وبين الاطفال ليحرك الطاقة الهائلة&nbsp; داخلهم ،، كالمنافسة الفكرية ،يطرح الاسئلة ليعصف اذهانهم وينبه عقولهم ويفتح بها مغاليق فهمهم وايقاظ ذاكرتهم ، اضافة الى اثارته (ص) التنافس الرياضي بينهم بالجري ،لتنمو عضلاتهم ويقوى جسمهم . فالتنافس يثير التعلم ويشجع التدريب والتنقيب عن المعرفة وحب المشاركة وفهم الحياة ،، بأن فيها ربح تارة وخسارة تارة اخرى (سويد،1408ه ).</p> <p>&nbsp;&nbsp; قد يكون التنافس بين الاقران امرا طبيعيا وجزا من سلوكياتهم في اعمار مبكرة ، وغالبا ما يأخذ شكل الصراع ،يبدأ بالظفر بمكانة ما لدى الاباء ، انتهاءا بالمستوى التحصيلي والدراسي ونشاطات اخرى يقوم بها . فالتنافس ليس سيئا بين الاطفال ، ولكن قد تحدث الى جوانبه الايجابية&nbsp; جوانب اخرى سلبية ،لذا من واجب المربين والمعلمين الانتباه على هذا السلوك ، والحرص ان يكون في نطاق صحي طبيعي ،وتنمية روح التنافس الايجابي ، دون ضغينة او كره او ايذاء، ومعالجة الامور بروية وصبر وحكمة ومحاولة التعرف على اسباب التنافس كالغيرة او الشعور بالامان او اسباب تتعلق بالوالدين والمربين كالتفرقة والقسوة والحرمان والمقارنات غير الصحيحة ،او لاسباب اقتصادية تخص العائلة ( حرشوف،5:2014).فقد اظهرت دراسة (عبد الحسين ،2017) ان هناك علاقة طردية ايجابية بين العنف اللفظي والتنافس لدى اطفال الروضة ، اي كلما زاد التنافس زاد العنف اللفظي (عبد الحسين ،62:2017) حيث تقبل اشكال معينة من العنف في بعض النشاطات التنافسية كالالعاب الرياضية داخل الموقف، في حين يعاقب عليها الطفل اذا خرجت عن نطاق الموقف (علاونة،280:2009) وهذا ما لابد ان يكون في العنف اللفظي. حيث اكد سكنر بان احتمالية تصرف معين وزيادته ترجع الى التعزيز الذي يقوم به الوالدان والمربين( عبد الرحمن،558:1998).</p> <p>&nbsp; وقد اظهرت دراسات اخرى نتائج ايجابية في تحسين الاداء نتيجة اثارة اسلوب التعلم التنافسي بين الافراد ، حيث اظهرت دراسة (بسيوني،2015) تحسنا ذا دلالة احصائية في مهارات القراءة الناقدة للمجموعة التجربية التي تعرضت لاسلوب التعلم التنافسي ، بينما لم ترق نتائج القراءة للمجموعة الضابطة التي لم تتعرض لاسلوب التنافس الى مستوى الدلالة المعنوية (عبد الحسين،32:2017) عن (بسيوني،2015).اما دراسة ((Joyce&amp;other,2001 فقد اثبتت ،وجود الاطفال في مجموعات يثير سلوك التنافس بينهم وخاصة الذكور ، فهم يرغبون الانضمام الى المجاميع الرباعية اكثر من انضمامهم الى&nbsp; المجاميع الثنائية ( (Joyce&amp;other,2001: 921-928 &nbsp;فالذكور يعبرون عن التنافس اكثر من الاناث وقد تبين ذلك في الانشطة المنظمة اكثر من الانشطة الحرة&nbsp; ((Angeliki&amp;Nikolaos,2014:1660 &nbsp;.</p> <p>وعليه ومما تقدم أعلاه ترى الباحثات أن مشكلة البحث تتلخص في السؤال الآتي : هل هناك فرق في التنافس بين طلبة الصف الاول الابتدائي من الملتحقين وغير الملتحقين برياض الاطفال ؟</p> <p>&nbsp;أما أهمية البحث فتتجلى بأهمية متغير التنافس لدى الاطفال والطلبة بمختلف أعمارهم وتأثيره في شخصياتهم فضلا عن عدم وجود دراسة ( على حد علم الباحثات ) تناولت الفرق في متغير التنافس بين الملتحقين وغير الملتحقين برياض الاطفال .</p> أ.م.د. ياسمين طه إبراهيم أ.م.د. ايناس محمد مهدي م.د. ايمان يونس ابراهيم Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 284 295 10.35950/cbej.vi0.4828 Emotional organization and its relation to cognitive speed in kindergarten children http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4829 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The aim of the present research is to identify the emotional organization and its relation to the cognitive speed among kindergarten children. Kindergartens (10) boys and girls from each kindergarten of the Directorate General of Education Baghdad Rusafa&nbsp; second and to achieve the objectives of research. Ismael 2009 Scale for emotional organization was developed to suit the kindergarten children which consists of (21) items distributed on two tasks and corrects the scale with a double balance (1, 0). The researcher adopted the Kakan test (kagan, 1971). The test consisted of (12) items and both tests are applied individually. After comparing the data statistically, it was found that the children of the sample enjoy the emotional organization. The correlation between emotional organization and cognitive speed shows a positive correlation between emotional organization and cognitive speed in kindergarten children&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> م. سهام موهي وريوش الساعدي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 296 320 10.35950/cbej.vi0.4829 Confirmation bias and its relationship to the self confidence I have basic education faculty professors http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4830 <ol> <li class="show">Learn about the College of education professors affirmative bias.2- Identify the differences in the affirmative bias as a variable type (male-female) learn self confidence among professors of the Faculty of education.3- Identify the differences in self-confidence on as a variable type (male-female) learn the relationship between affirmative bias and confidence in basic education faculty professors. 4- Current research society is determined by the basic education college professors and both sexes Mustansiriyah University and academic year (2018-2019 m) total sample (200) textbook and teaching researcher has adopted affirmative bias scale scale building self confidence and extract their properties The statistical results showed:-.&nbsp; The basic education college professors have the confirmative siding there are differences between males and females in favour of confirmation bias males. The basic education college professors with aplomb. ...sic Educatio</li> </ol> د. ابتسام راضي هادي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 321 348 10.35950/cbej.vi0.4830 Life skills of kindergarten child http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4831 <p>The current research aimed to measure the life skills of kindergarten children as a whole and to know the significance of gender differences. The research sample consisted of (100) children and girls from the preparatory grade aged (5-6) 50 children and 50 girls in the Directorate of Rusafa in Baghdad has been used to measure the life skills prepared by the researcher to measure the objectives set for research and verified the validity and stability and statistical analysis of the scale To analyze the results, a one-ti test was used and two independent samples were used to extract differences for the sample as a whole and for gender differences. Recommendations and proposals will be developed in light of the results</p> <p>&nbsp;</p> م. شفق محمد صالح Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 349 370 10.35950/cbej.vi0.4831 The level of expertise of the students of the Department of Family Education and the technical professions and their applications in primary schools http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4832 <p>The aim of the current research is to determine the level of expertise of the students of the Department of Family Education and the technical professions and their applications in primary schools. To determine the level of expertise and its applications in the primary schools, the researcher constructed a questionnaire consisting of two fields: the first is the theoretical experience, the second is the administrative expertise, The researcher applied the questionnaire to a sample of the students of the Department of Family Education and Technical professions numbering (30) students and students. After collecting the information and data, the researcher reached the following results:</p> <p>1-The level of experience is good for the applied students</p> <p>&nbsp;2-There is a weakness in the level of administrative experience for students applied</p> <p>Based on the results of the research, the researcher came out with a set of recommendations and suggestions</p> م. حسن صاحب جبر Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 371 379 10.35950/cbej.vi0.4832 Health Awareness in Kindergarten Teachers http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4833 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The issue of health awareness is one of the main issues that require attention from researchers because it is important in the dissemination of information related to the health of individuals and to preserve their lives and avoid diseases that may affect them as a result of changing lifestyle and the emergence of new diseases constantly.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The purpose of this research is to identify the level of health awareness of kindergarten teachers and the extent of differences in this awareness according to the specialization of the nanny (kindergartens, non-kindergartens) and the years of service (less than 5 years, 5 years and more) In the Directorate of Education of the second Rusafa in the province of Baghdad in the state kindergartens. A random sample of (150) nannies distributed to (10) government kindergartens was selected. To achieve the research objectives, an objective measure of health awareness was developed in the nannies, which resulted in discrimination, honesty and persistence. Using a range of statistical means. The results reached the owners of nannies with a high degree of health awareness, and showed no differences in health awareness according to the specialization of nannies. And the emergence of differences depending on the years of service in the kindergarten for the service (5) years and more. In the light of these results, the research produced a set of recommendations and proposals for future studies&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> أ.م.د. ليلى يوسف كريم المرسومي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 380 400 10.35950/cbej.vi0.4833 تقويم برنامج اعداد معلمي التاريخ في كليات التربية الاساسية من وجهة نظر التدريسين والطلبة http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4834 <p>يرمي البحث الحالي الى:</p> <ul> <li>تقويم برنامج إعداد معلمي التاريخ في كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية من وجهة نظر التدريسيين.</li> </ul> <p>2- تقويم برنامج إعداد معلمي التاريخ في كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية من وجهة نظر الطلبة.</p> <p>3- معرفة العلاقة بين وجهه نظر تدريسي وطلبة كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية في برنامج إعداد معلمي التاريخ.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; ولتحقيق الهدف الثالث، وضع الباحثان الفرضية الصفرية الاتية: هناك علاقة دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين وجه نظر تدريسي كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية، وطلبة كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية في برنامج إعداد معلمي التاريخ.</p> <p>&nbsp;&nbsp; ولتحقيق اهداف البحث، اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي، وعدد من الإجراءات التي شملت تحديد مجتمع البحث، الذي أقتصر على تدريسي وطلبة الصف الرابع في قسم التاريخ في كلية التربية الأساسية الجامعة المستنصرية الدراسة الصباحية للعام الدراسي (2018– 2019)، والبلغ عددهم (43) تدريسي&nbsp; و (75) طالب وطالبة، اما عينته فقد بلغت (23) تدريسي، و(50) طالب وطالبة.</p> <p>&nbsp;&nbsp; ولتحقيق اهداف البحث، استعمل الباحثان استبانتين، الاولى للتدريسين مكونة من (55) فقرة، والثانية للطلبة مكونة من (55) فقرة، موزعتان على (7) مجالات رئيسة، وهي (أساليب اختيار الطلبة للتخصص، أهداف البرنامج، المواد الدراسية، ومفرداتها، طرائق التدريس، الوسائل التعليمية، والتقنيات التربوية، المشاهدة، والتطبيق، التقويم، والامتحانات.</p> <p>&nbsp; استعمل الباحثان الوسط المرجح والوزن المئوي ومعامل ارتباط بيرسون وسائل إحصائية في التوصل الى النتائج، وتوصل الباحثان الى نتائج عدة منها: تحقق(4) مجالات من المجالات (7) الرئيسة، وعدم تحقق&nbsp;&nbsp; (3) مجالات بحسب استجابات تدريسي قسم التاريخ، وتحقق (5) مجالات من المجالات (7) الرئيسة، وعدم تحقق (2) مجالات بحسب استجابات الطلبة.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp; وفي ضوء نتائج البحث، أوصى الباحثان بتوصيات عدة منها: تعزيز أساليب القبول المتبعة في قسم التاريخ، وضرورة إعلان الأهداف العامة، والخاصة للطلبة، والمدرسين لكل مادة، وزيادة عدد الساعات المخصصة للمواد الثقافية ، وإقامة دورات تدريبية مستمرة تتناول أحدث الطرائق في تدريس التاريخ في المرحلة الابتدائية، والاهتمام بالامتحانات، وجعلها حافزاً لعملية التعلم عند الطالب، ووسيلة فاعلة في التخطيط للتعليم، وتطويره ، زيادة مدة التربية العملية (المشاهدة والتطبيق)</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; ومن اجل فتح أفاق جديدة في البحث، اقترح الباحثان إجراء عدد من الدراسات المستقبلية ابرزها : دراسة مماثلة للدراسة الحالية على وفق معايير الجودة، ومقارنتها بالدراسة الحالية .</p> أ.د. خضير عباس جري م. فاضل جاسم منصور Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 401 421 10.35950/cbej.vi0.4834 اسباب ضعف مهارة الكتابة والخط لدى طلبة كلية التربية الاساسية من وجهة نظر اساتذتها http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4835 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; تعد الكتابة من اعظم الاختراعات الانسانية ,اذ نقلت المجتمعات القديمة من الظلام ما قبل التاريخ الى عصر فجر التاريخ <strong>,</strong>لقد ابتكرت الانسان الكتابة قديما ثم قام بتطويرها ,وقد اختلف اشكالها من واقع الى اخر ,الى ان جاء الاسلام فاصبح تعلم القراءة والكتابة امرا واجبا على كل مسلم ومسلمة ,ثم الاهتمام بالخط بعد اتساع&nbsp; رقعة الدولة الاسلامية فكانت شبه مقدسة كونه تستعمل&nbsp; لكتابة القران الكريم والاحاديث النبوية الشريفة واستمرت ليومنا هذا واصبحت مطلبا اساسيا من مطالب العصر , بل سمة مميزة له نستطيع ان نلمسها في كل الميادين بشكل عام وميدان التربية والتعليم بشكل خاص باعتباره اكثر ثاثرا &nbsp;وتاثيرا بالتغير الحاصل الناجم عن التقدم العلمي والتقني نحو ايجاد اساليب وسائل تعليمية حديثة تتلائم مع تطور المناهج الدراسية .فكان من البديهي ان يتم تطوير المناهج الدراسية والتنويع في طرائق التدريس وفقا لمتطلبات المادة كمواد نظرية والاخر تطبيقية&nbsp; اوعملية كتعليم وتحسين الكتابة فالهدف الاساس من التعليم هو اعداد المتعلمين مهنيا واكثر كفاءة في استخدام الاساليب وطرائق التدريسية الحديثة والمهارات الفنية المتعددة .الذين يشكلون المؤثر الاول في تعليم الطلبة ,وهذا ما اشار اليه (حيدر 1991 ) ’’ فمن خلال الاستعانة&nbsp; بالنظريات والنماذج وتطبيقها العملي لنظريات وعلوم الاتصال يختزل عامل الزمن وكذلك الجهد وبموازنة بين الكم والكيف يتحقق التعليم الاكثر كفاءة‘‘(حيدر ,1991,ص 11) .</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; لقد ثبت من خلال المصادر والد راسات كشف الحاجة الى اعتماد طرق تدريس تبتعد عن الادوار التقليدية للمدرس والمدرسة وتكون اكثر ملائمة اذا يمتلك&nbsp; المعلم المهارات الاساسية في التعليم منها ادارة الصف واستخدام التقنيات الحديثة وجودة الكتابة وحسن الخط .الا ان اغلب المدرسين عبروا عن عدم رضاهم من خطهم في الكتابة الاعتيادية وان الاغلبية&nbsp; منهم يرغب في تحسين كتاباتهم اذا توفرت الفرصة لهم .وهذا ما وجده الباحث من خلال الدراسة الاستطلاعية الذي قام بها .وهذا&nbsp; ما ينعكس سلبا لطلبتهم . لان التلاميذ في المدارس الابتدائية يقومون عادة بعملية تقليد المعلمين لاسيما اثناء تعلمهم الكتابة في د روس التربية الفنية&nbsp; واللغة العربية .</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; لقد استشعر الباحث وجود مشكلة انطلق منها البحث الحالي في ضوء رداءة الكتابة والخط لدى طلبة كلية التربية الاساسية ويمكن بلورة مشكلة البحث الحالي بالنقاط الاتية :</p> <p>1ـ الاهمال لدروس التربية الفنية واللغة العربية وبالاخص الخط العربي في المدارس وعدم وجود كراسات لتحسين خطوط الطلبة .وهذا يؤدي الى رداءة الكتابة والخط العربي لطلبة الكليات .</p> <p>2 ـ الضعف والقصور في امكانيات المعلمين ,الامر الذي يؤدي بالتلاميذ الى التعلم الخاطىء في رسم الحروف العربية وكذلك الكلمات مما يؤدي الى الاستمرار على الخطآ وربما يعود السبب لقلة الاهتمام بدروس الخط العربي في الكليات المعنية لتخريج المعلمين في بعض الاقسام .</p> <p>&nbsp;3ـ قلة تكليف التلاميذ بالواجب البيتي في مجال الكتابة او عدم توفر الوقت الكافي مع كثرة اعداد التلاميذ في الصف الواحد في المدرسة الابتدائية .لتدقيق الاخطاء الاملائية .</p> <p>4ـ&nbsp;&nbsp; رسوب اغلب الطلبة في المؤسات التعليمية , بسبب سوء ورداءة الاملاء والخط و ضعف الكتابة الاعتيادية من حيث رسم الكلمات ومسار واحجام واشكال الحروف .</p> <p>5 ـ ضياع الوقت والجهد الاضافي للتدريسيين&nbsp; في محاولة قراءة كتابات الطلبة في مختلف المجالات عند تصحيح الدفاتر الاوراق الامتحانية, وهذه الاسباب ربما ساهمت في تردي الخط والكتابة لدى التلاميذ في المدارس&nbsp; وكذلك طلبة الكليات.</p> أ.د. حسين محمد علي ساقي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 422 432 10.35950/cbej.vi0.4835 Visual literacy skills among primary school students with learning disabilities and writing difficulties at the primary level (comparative study) http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4836 <ol> <li class="show">Differences of statistical significance in visual perception skills among students with learning disabilities and ordinary students.</li> <li class="show">Statistical significance differences in visual perception skills by type.</li> <li class="show">The correlative relationship between visual perception skills and learning difficulties.</li> </ol> <p>In order to achieve the objective, a simple random sample was selected from four elementary schools from the first Karkh education schools, consisting of (45) fifth graders who showed signs of learning difficulties according to the system of selection of these students. , And (45) of the ordinary students of the fifth grade students of primary schools of the sample with learning disabilities writing.</p> <p>&nbsp;&nbsp;The researchers built a note form to identify those with learning difficulties in writing in light of the characteristics and indicators of writing disorders consisting of (20) words in the light of a three-dimensional scale determined by the student's observation (teacher) and extracted the honesty and consistency of the observation form.</p> <p>In order to measure the visual perception, the researchers constructed the visual perception skills test, which consists of seven skills (visual distinction - visual memory - understanding spatial relations - optical stability of the form - optical sequence memory - the relation between the shape and the ground visually - optical closure). Of (10) paragraphs, and extracted the standard characteristics of the skills represented by honesty and consistency.</p> <p>To ascertain the results of the study, the arithmetical averages and standard deviations of the scores of learners with learning difficulties were calculated and normalized for visual perception skills according to each visual perception and test skill as a whole using the TEST for two independent samples.</p> <p>The results of the study showed that there are statistically significant differences between students with learning difficulties writing and normal in all skills of visual perception skills.</p> <p>And that there are differences of statistical significance in the skills of visual perception by gender and for the benefit of females, as well as the search revealed an inverse correlation between the degrees of visual perception skills and degrees of learning difficulties writing.</p> د. حنان جمعة عبد الله د. احسان عليوي ناصر Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 433 449 10.35950/cbej.vi0.4836 معايير اختيار وإعداد المعلمين في كليات التربية الأساسية http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4837 <p>يعد اختيار الطالب /المعلم في مؤسسات الإعداد حجر الأساس لمشروع تخريج جيل متمكن من المعلمين، ومن المسلمات الأولية في هذا الشأن أن يتم اختيار الطالب /المعلم في ضوء المتطلبات المهنية العالية التي تتطلبها مهنة التدريس، وتحت حراسة منظومة الضوابط والقيم الأخلاقية العظيمة لهذه المهنة السامية , ونظرا للدور الكبير الذي تقوم به الجامعات العراقية في عمليات اختيار وإعداد المعلمين قبل الخدمة من خلال البرامج التعليمية والتربوية التي تقدمها للطلبة المعلمين ، فإن ذلك يضع بعض التساؤلات عن هذا الدور ومدى ملائمته للمعايير الدولية أو العربية في عمليات الاختيار والإعداد والتدريب لتحقيق الجودة الشاملة للمعلمين وبالتالي العملية التعليمية&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp; ويستهدف البحث الحالي التعرف على :-</p> <p>1- النظم والمعايير العالمية في اختيار واعداد المعلمين</p> <p>2- برامج اعداد المعلمين وتدريبهم في كليات التربية الاساسية</p> <p>3- رؤية مستقبلية لنظام اختيار واعداد المعلمين في كليات التربية الاساسية&nbsp;</p> <p>&nbsp;وتحقيقا لذلك تم استخدام المنهج الوصفي القائم على التحليل والتفسير</p> <p>واوصى الباحث مجموعة من التوصيات منها</p> <p>1- العمل على إجراء اختبارات قبول مقننة لقياس المهارات اللغوية, والشخصية, والثقافية, والعلمية للملتحقين بالتعليم الأساس.</p> <p>2- أن تخلو كتابة الملتحق بالتعليم الأساس من الخطأ الإملائي وأن يوصف خطه بالمقروئية وسهولة ترجمته</p> <p>وتم كتابة مجموعة من المقترحات منها</p> <p>1- إجراء دراسة مسحية لأراء خريجي طلبة كليات التربية الاساسية حول أهمية المساقات التربوية والتخصصية التي درسوها في كلياتهم .</p> <p>2- إجراء اختبارات تحريرية وشفوية لقياس مستويات من التحق بكليات التربية الاساسية</p> أ.م.د. ميثم عبد الكاظم هاشم أ.م.د. حيدر جليل عباس Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 450 462 10.35950/cbej.vi0.4837 Social control and its relationship with the Psycology capital cogitation of kindergartens departments female students http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4838 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Targeting current search know exactly the kindergarten Department students social and psychological capital known students kindergarten Department, know the exact relationship between the social and relational capital among students kindergarten Department. Search sample consisted of (100) freshman of the kindergarten Department students for the academic year 2018-2019, the researcher has build exact scale scale building social capital and applied the scales on students kindergarten Department, then handled data using the Pearson correlation coefficient to find plants The relationship between reliability and link social control and psychological capital, as one researcher sample t-test is used to find the significance of the difference between the arithmetic mean and the sample mean of two variables, the search results have come to: kindergarten students with social settings. The kindergarten students with Psycology capital cogitation. There is a positive correlation between social control and psychological capital.</p> أ.م.د. بشرى حسين علي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 463 484 10.35950/cbej.vi0.4838 Analyzing the Concept of Speech Act of Thanking in the English Textbooks of Primary Schools http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4839 <p>Teaching politeness speech is an important step toward teaching foreign language. Speech act of thanking is the first thing that must be taught at primary schools. The study aims to reveal the degree of existence of the concept of the speech act of thanking in the English for Iraq 6th primary textbook. The researchers used theme, subject, and illustrations as units to analyze the data of the study. The sample of the study was the English for Iraq 6th primary English textbook. The research tries to answer the following questions " To what degree do themes, subject, and illustrations in English for Iraq 6th primary textbook include concept of speech act of thanking? To answer the question, a percentage was used. The results revealed that the concept of speech act of thanking existed with very low percentage in the themes and subject, and there was not existed in illustrations in the 6th primary English textbook.</p> Ali Sabah Jameel Al-Khayyat Tagreed Fayadh Abdul Razaaq Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 485 496 10.35950/cbej.vi0.4839 اثر إستراتيجيتين تدريسيتين في تنمية الميول العلمية والتحصيل الدراسي لطلبة السابع الاساسي (في مادة العلوم) وتحليل محتوى التعلم http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4840 <p>تهدف الدراسة التعرف على بعض استراتيجيات التدريس السائدة لدى مدرسي ومدرسات مادة العلوم في المرحلة التعليم الاساسي وأثرها في تنمية ميول الطلبة نحو مادة العلوم وتحصيلهم الدراسي&nbsp; ومن ثم تحليل محتوى مادة العلوم لتحقيق أهداف البحث تم الاعتماد على استمارة تصنيف السلوك التدريسي (لتحقيق الهدف الأول) كما وضعت فرصتين رئيسيتين (لتحقيق الهدف الثاني) وهما:</p> <p>لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات ميول الطلبة نحو مادة العلوم الذين يدرسون مادة العلوم بالإستراتيجية الاستقصائية والطلبة الذين يدرسون بالإستراتيجية العرضية (ذكور وإناث).</p> <p>لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط)&nbsp; درجات تحصيل&nbsp; الطلبة في العلوم الذين يدرسون مادة العلوم بالإستراتيجية الاستقصائية والطلبة الذين يدرسون بالإستراتيجية العرضية (ذكور وإناث).</p> <p>&nbsp;اعد الباحثان اختبارا تحصيليا ومن نوع الاختيار من متعدد بلغت عدد فقراته (22) فقرة تألفت عينة البحث من (21) مدرس ومدرسة و(93) طالب وطالبة وبعد تطبيق أدائي البحث أظهرت النتائج إن هناك علاقة ايجابية بين إستراتيجية التدريس وميول الطلبة نحو مادة العلوم وفي زيادة التحصيل الدراسي من خلال التجاوب المشتركة من قبل الطلبة نحو الإستراتيجية الاستقصائية وهذا مايؤكد فاعلية هذه الإستراتيجية وايجابيتها في التدريس كما حلل الباحثان محتوى كتاب العلوم للصف السابع الاساسي في ضوء الاهداف التعليمية التي وضعتها وزارة التربية في تصميم الكتب المنهجية للعلوم&nbsp; .</p> <p>وفي ضوء نتائج البحث يوصي الباحثان بتدريب المدرسين والمدرسات في الميدان على استخدام الإستراتيجية الاستقصائية والأساليب المتبعة منها ضمن برنامج وحدة الأعداد والتدريب في المديريات العامة للتربية واستخدامها كمدخل لتدريس العلوم .ويقترح الباحثان إجراء دراسة تتناول اثر الإستراتيجية الاستقصائية في تنمية التفكير ألابتكاري ومستوى الثقة لدى طلبة المرحلة الإعدادية</p> د.محمد جاسم عبد الامير د. رنا غانم حامد Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 497 511 10.35950/cbej.vi0.4840 الحضانة في الفقه الإسلامي http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4841 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات والصلاة والسلام على سيد الكائنات وعلى آله وصحبه الطيبين الطاهرين ومن اقتفى أثرهم بإحسان الى يوم الدين رضوان الله تعالى عليهم أجمعين .</p> <p>أما بعد&nbsp; :</p> <p>تعتبر الحضانة من الأمور المهمة التي اهتم بها التشريع الاسلامي لما لها تأثير مباشر على تربية الطفل&nbsp; والاعتناء به جسميا وخلقيا والقيام بجميع شؤونه وما يلزمه في حياته ومعاشه ورعاية مصالحة , والوالدان هما أقرب الناس اليه واكثرهم شفقه وعطفا واحسنهم رعاية بمصلحته , وموضوع الحضانة يتضمن حق الحاضن الذي يتجلى على أحقية الام في حضانة ولدها ما دام صغيرا, وحق المحضون وهو حق الصغير في الحفظ والرعاية وعدم تركه للضياع والمخاطر والانحراف , وحق الولي الذي يتمثل في تأديب المحضون وتعليمه ولو كان عند حاضنه , فضلا عن اثبات حقه في رؤيته وزيارته له من خلال مدة الحضانة ومن خلال هذه المقدمة رأيت ان اكتب عن الحضانة في الفقه الاسلامي لأهميتها وخاصة في وقتنا الحاضر لما لها من أهمية في بناء الأجيال بناء صحيحا يتلائم مع تعاليم الدين الإسلامي الحنيف وكانت دراستي اني اذكر المسالة من الجانب الشرعي ثم اضيف لها فقرات من القانون المدني العراقي ان وجدت هذه المسالة ضمن فقرات القانون العراقي وطريقتي هذه من باب التوضيح ومعرفة ما تناوله القانون المدني العراقي لهذه المسائل , وقد قسمت بحثي الى أربعة مطالب :-</p> <p>المطلب الاول :- تعريف الحضانة لغة واصطلاحا وقانونا ودليل مشروعيتها وحكمها .</p> <p>المطلب الثاني :- صاحب الحق في الحضانة واراء الفقهاء فيه .</p> <p>المطلب الثالث :- شروط الحضانة .</p> <p>المطلب الرابع :- أجرة الحضانة ومدتها وانتهائها.</p> <p>وفي الختام هذا ما استطعت الوصول اليه ان كان صوابا فمن الله تعالى وان كان خطأ فمن نفسي وأخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين .</p> أ.م.د. عطا مهدي فليح Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 512 542 10.35950/cbej.vi0.4841 معاني لفظة ( كَلِمَتُهُ ) في القران الكريم دراسة موضوعية http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4842 <p>ان الله تعالى خالق كل شيء وهو على كل شيء قدير خلق الخلق وأرسل الانبياء والمرسلين وأصطفاهم من البشر وخلقهم بقدرته واختارهم لحكمته واوحى اليهم الرسالات والشرائع ليبلغوا اقوامهم ويقتدوا بهم في الدين والمعاملة والاخلاق واقام بهم الحجج والبراهين على الناس فأيدهم بالمعجزات والمكرمات والمنح الالهية كل ذلك بالكلمة الطيبة والقول السديد والتخاطب بالحكمة والموعظة الحسنة الهادفة التي تبني الفرد والمجتمع والامة غامر الله تعالى عباده ان يحفظوا مقامات الانبياء والتعامل معهم بالأدب والفضيلة والاخلاق العالية . وقد وصف الله تعالى نبي الله عيسى (عليه السلام) بالكلمة بقوله: ( وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ ) والكلمة هي الايجاد والخلق بقوله : ( كن فيكون ) فهو مخلوق من مخلوقات الله تعالى وبشر يأكل ويشرب الا انه يوحى اليه وجعله الله تعالى اية للعالمين من اجل اثبات حقيقة ان الله على كل شيء قدير الا ان النصارى وصفوا هذا الخلق بهذه الصيغة بألوهية وانه أبن الله ؛ لان الله خلقه من غير اب وهذا كلام غير صحيح ؛ لان نبي الله ادم (عليه السلام) خلقه الله تعالى من غير أب ولا أم فهو أبلغ بالخلق من نبي الله عيسى (عليه السلام) وقد خالف بعض النصارى هذا القول والمعتقد فهم يؤمنون ان عيسى (عليه السلام) هو نبي الله ورسوله مخلوق بقدرة الله وحكمته . ونحن اليوم بحاجة الى ان يكون هناك توافق او تحاور او تخاطب بين الاديان ان نضع الامور في نصابها وان نصفها بما وصفه الله تعالى وان لا نتجاوز على مقام الالوهية والربوبية وان نصف الانبياء بما وصفهم الله تعالى وان نحترم الانبياء ونؤمن بهم وان لا نكفر او نجحد او نقلل مقاهم وقدرهم بحجة التعظيم وايصالهم الى مقام الوهية ؛ لان فيه هلاك حالنا واحوالنا وخروجنا عن الاذعان والاستسلام والانقياد لله تعالى وفي بحثي هذا تكلمت على معنى (كَلِمَتُهُ) في القران الكريم دراسة موضوعية شاملة لما نعيشه اليوم من صراع بين الاديان من جوانب عديدة كلها لا تصب في مصلحة الجميع ؛ لان انكار او استهداف لأي نص سماوي هو انكار لوجود الله واظهار الالحاد والعياذ بالله من ضعاف النفوس والعقول والجهلة ... ومن الله التوفيق .</p> أ. م . د. حيدر عبد العزيز اسماعيل الكيلاني Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 525 537 10.35950/cbej.vi0.4842 MEASUREMENT OF RELATIVE EFFICIENCY OF SECOND KARKH EDUCATION SCHOOLS BY USING DATA ENVELOPMENT ANALYSIS http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4843 <p>&nbsp;The research aims to measure the relative efficiency of middle and secondary schools in the second Karkh education. Therefore, the sample included 38 schools distributed in Al-Ma'mun, Rasheed, Yusufiya, Latifiyah and Mahmudiyah. Before determining which schools have sufficient economic efficiency and technical branches .and&nbsp; Measuring the efficiency of capacity and yield to know the economies of each school. The normal distribution was determined through the Jarque-Bera test and correlation by estimating the correlation matrix. Using Data Envelopment Analysis and the adoption of an induction directive to study the relationship between the inputs (number of teachers, total salaries, numbers of students and qualified students) and outputs (graduate students And the average degrees of mathematics and physics), the technical efficiency was estimated in constant and change revenue&nbsp; , with an average of 0.79 and 0.86, while the capacity efficiency reached an average of 0.80. The research concluded that the schools that achieved full efficiency were only 14 schools (36%) , And that 60% of the schools are working with increased returns of the size as the results indicated that it is possible to increase the output by 14%. Without increasing the input, there is a waste of 14%. The research recommended that decision makers should pay attention to data envelope analysis because this analysis enriches the strategic decision and diagnoses the imbalance and power .</p> لينا علي هلال Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 538 558 10.35950/cbej.vi0.4843 Jurisprudence in Shari'ah Policy (Applied Models http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4844 <p>This research is concerned with studying the jurisprudence of budgets and explaining its importance and impact in the deducted Shariah rulings that accept flexibility according to interests and evils, and it shows and evidence for it from the Holy Qur’an, the Prophet’s Sunnah, consensus and reason, and then takes the applied models from the jurisprudence of Shariah policy in the era of the Messenger (peace be upon him) and the era of caliphs The adults (may God be pleased with them) and the jurists.</p> <p>The research also shows the effect of the science of budget jurisprudence on the legal policy in a significant and widely used way, especially since the legal policy is adopted by rulers and governors in the conduct of the affairs of the state, and they are exposed to issues that require weighting between opposing interests such as the public interest and the private interest, such as preserving religion and preserving the rest of the affairs The state, and our scholars and scholars mentioned this and gave examples of it, and they gave solutions through studying them in the jurisprudence of budgets, based on that to the Holy Qur’an and the actions of the Prophet (peace and blessings of God be upon him and God) in such matters and reliance on jurisprudential rules, or weighting between a Interests to achieve major interests and public benefits</p> أ.م.د. خالد محمد جاسم Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 559 589 10.35950/cbej.vi0.4844 Using Storytime Technique in developing Iraqi EFL Primary Pupils' Reading Skill http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4845 <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The aim of the&nbsp; study is to investigate the effect of using storytime technique on developing Reading skills of Iraqi EFL Primary Pupils.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The Population of this study EFL fourth-grade primary school pupils during the academic year 2018-2019. The Sample includes 68 students who were chosen randomly. The participants were divided into two groups; experiment group consisted of (35) students who were taught reading texts by using storytime technique while the control group consisted of (33) students who were taught reading skills by using traditional methods. The researcher constructed two tools to achieve the aim of the study, the first tool, a checklist to test students’ Motivation to learn English and the achievement test for students reading comprehension. The tests have been given to a group of jury members to ensure their validity and reliability, after that the tests are given to the pilot sample which consisted of (28) students. The motivation question was used before starting the experiment for the purpose of equalization and the end to test students’ motivation. The achievement test was administered upon the subjects who were invalid in the experiment. The researcher did the equalization between the experiment and control groups; in the following variables: (students’ age, intelligence quotient test score, a pre-test of motivation, students' scores in English and gender variable).</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The experiment started at the 20<sup>th</sup>. Feb.2018 and ended at the 20<sup>th</sup>. Apr.2018, the researcher herself taught the two groups. The data obtained were analyzed by using t-test formula for two independent samples. The results showed that the storytime technique was effective in improving reading skills' achievement and motivation to learn English.</p> Asst. Prof. Sabeeha Hamza Dehham Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 590 599 10.35950/cbej.vi0.4845 من وسائل الشيطان في إغواء الانسان على مر الزمان عبادة الجن والشياطين http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4846 <p>مما لايقبله عقلُ عاقل ويستغرب منه كل ذي بصيرةٍ حية أن يتخذ الانسان الذي كرمه الله وفضلهُ على كثير من خلقه كما في قوله تعالى)&nbsp;وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ&nbsp;<strong>فِي</strong>&nbsp;<strong>الْبَرِّ</strong>&nbsp;<strong>وَالْبَحْرِ</strong>&nbsp;وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ) (الإسراء: ٧٠ (هذا العدو اللعين الذي ما فتيء منذ ان طردهُ الله من رحمته وهو يحمل الشر والسوء لابن آدم رباً وولياً يسير على خطاه ويمتثل أوامره على الرغم من تحذير رب العزة والجلال من أفعال هذا الخبيث وأول تحذير جاء لأبينا آدم عليه السلام إذ قال تعالى( فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ&nbsp;<strong>فَتَشْقَىٰ</strong>)(طه: ١١٧( &nbsp;كما حذر ذريته من عداوته فعليها أن لا تأمن شرَّه الذي يجري في انفاسه اللعينة وان تتخذه عدواً دائماً إذ قال تعالى(<br>إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ&nbsp;<strong>فَاتَّخِذُوهُ</strong>&nbsp;<strong>عَدُوًّا</strong>&nbsp;)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (فاطر: ٦( &nbsp;فلا يُقبل من عاقل ان يلجأ لعدوه كي يُعينه على أمر من أمور الدنيا فما بالنا بهذا العدو الذي أخذ العهد على نفسه بأن جعل شغلهُ الشاغل إيقاع الانسان في الضلال وابعادهِ عن طريق التوحيد لخالقه فهو كاذبٌ في كل وعوده واقواله إذ قالَ عزَّ من قائل(يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ ۖ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا&nbsp;<strong>غُرُورًا</strong> )(النساء: ١٢٠ ) واول عهد نقضهُ عهدهِ لآدم وحواء عليهما السلام بعد قَسَمِهِ على هذا العهد إذ قال تعالى( <strong>فَوَسْوَسَ</strong>&nbsp;<strong>لَهُمَا</strong>&nbsp;الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ .<strong> وَقَاسَمَهُمَا</strong>&nbsp;إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ. فَدَلَّاهُمَا&nbsp;<strong>بِغُرُورٍ</strong>&nbsp;ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ) (الأعراف: ٢٠ – ٢٢) وعلى الرغم من التحذير الآلهي لبني البشر من عداوة إبليس إلا إن بعض الاقوام عبدت هذا اللعين واشركتهُ برب الارض والسماء .وهو ماسنبينه في بحثنا هذا .</p> <p>وقد اقتضت طبيعة البحث ان يكون بمقدمة وست مطالب&nbsp; الاول منها: بيان الموطن الاول لعبادة الجن والشياطين في الارض والمطلب الثاني :القبائل العربية التي عبدت الجن والشياطين والمطلب الثالث :المنافقون والمشركون واستعانتهم بعبادة الجن والشياطين والمطلب الرابع تاثر اليهود والنصارى في عبادة الجن والشياطين وتناولنا في المطلب الخامس تحذير الخالق سبحانه وتعالى والرسول الكريم للمؤمنين من الوقوع في حبائل الشيطان والمطلب الاخير وسائل اغواء الشيطان للناس في العصر الحديث وتم وضع خاتمة وثبت للمصادر في اخر البحث وغايتنا من ذلك ان يجعل الله عملنا هذا في ميزاننا يوم لا ينفع مال ولا بنون وان يجعلنا من المقربين عنده ويحشرنا تحت لواء سيد المرسلين وامام المتقين انه على ذلك قدير وبالاجابة جدير .&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> أ.د. نشأت صلاح الدين حسين Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 600 613 10.35950/cbej.vi0.4846 رسالة في التفسير تفسير سورة القدر محمد بن الأمير المالكي المتوفى سنة 1232هـ http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4847 <p>الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين ، وصحابته الهداة المهديين والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين .</p> <p>أما بعد...</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; فالمكتبة الإسلامية زاخرة بكنوز من العلم والمعرفة في شتى مجالات الحياة والتي كانت ثمرة لجهود علمية كبيرة بذلها العلماء السابقون، تحتوي على ثروة علمية رائعة ، ولكن الكثير منها ما يزال حبيس خزائن المخطوطات في المكتبات وتتعرض لمخاطر التلف مع مرور الزمن أو الإتلاف مما يتطلب من أبناء هذه الأمة والباحثين خصوصاً بذل جهود كبيرة لإخراجها بعد تصحيحها وخدمتها بتوثيق نصوصها وتيسير مادتها للقارئين ؛ كي ترى النور فينتفع بها الناس ، وحتى يكون حاضرنا امتداداً لماضينا مستفيدين من جوانبه المشرقة .</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; ولشرف الدراسات القرآنية فقد دفعني لاختيار تحقيق هذا المخطوط والذي يحقق لأول مرة حسب علمي وبحثي في كتب المطبوعات وشبكة الانترنت .</p> <p>اقتضت خطة البحث أن يقسم على قسمين :&nbsp;</p> <p>القسم الأول: القسم الدراسي .</p> <p>وقد تناولت فيه حياة المؤلف ، والمنهج المتبع في التحقيق ، ووصف النسخ الخطية .</p> <p>القسم الثاني: النص المحقق .</p> <p>واختتمت التحقيق بفهارس تضمنت الآتي :</p> <ul> <li>فهرس الآيات المستشهد بها .</li> <li>فهرس الأحاديث والآثار .</li> <li>فهرس الأعلام المترجم لهم .</li> <li>فهرس المصادر والمراجع .</li> <li>فهرس المحتويات .</li> </ul> <p>&nbsp;&nbsp; ولم أتوسع كثيرا في عمل الفهارس ولاسيما فيما يتعلق بفهارس الأشعار والمصطلحات والفرق ؛ لان المخطوط قليل الورقات وعمل هذه الفهارس هو لتسهيل القراءة على القارئ فلا حاجة إليها .&nbsp;</p> <p>&nbsp;والله سبحانه وتعالى أسال أن يجعل عملي هذا خالصًا لوجهه الكريم ، وأن ينفعني به في دنياي وآخرتي .</p> <p>والحمد لله ربِّ العالمين ، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين&nbsp; ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين .</p> أ.م.د. شهاب أحمد محمد Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 614 642 10.35950/cbej.vi0.4847 التقمص الوجداني وعلاقته بالترفع الاخلاقي لدى معلمات رياض الاطفال http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4848 <p>The relationship between the correlation between Emotional adjustment and moral upgrading of kindergarten teachers .</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; In order to verify these objectives, a randomly selected sample of (300) mentors was selected from Baghdad and Al-Rusafa Education Directorate for the academic year (2018-2019).The researcher has prepared the measure of Emotional feedback, which consists of (50) paragraphs as final, and the measure of moral upgrading which consists of (40) paragraph as final, and each of the five criteria for the answer (fully applicable, often apply , (5,4,3,2,1). The parameters of the measurements were analyzed logically and statistically to calculate their Discriminating capacity and their validity coefficients in two ways : Re-testing ( internal consistency ) and the method of vacrobench, After processing the date statistically, the researchers reached the results of the research ,namely, the enjoyment of kindergartens teachers emotional and moral lift and light of the results recommended the researchers a set of recommendations and proposals commensurate with the research .&nbsp;</p> أ.م . د. ليلى يوسف كريم ريهام سلام محي Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 644 662 10.35950/cbej.vi0.4848 Investigating The Obstacles That Face Primary and Intermediate Students in Using Mobile Assisted Language Learning (MALL) from Teachers' Perspectives http://edbs.uomustansiriyah.edu.iq/index.php?journal=cbej&page=article&op=view&path%5B%5D=4849 <p>The aim of the study is to investigate the obstacles that face the primary and intermediate students in utilizing the mobile applications in learning English language from the teachers' perspectives. The participants of the study were male and female teachers from the primary and intermediate schools in the first Al-Rusafa Education directorate, first Al-Karkh Education directorate, and Heet Education directorate in Anbar. To achieve the aim of the study, the following question was set: “what do the teachers' perceive as obstacles to utilize MALL for English learning?" A questionnaire was used to answer the question of the study. The findings revealed that the teachers agreed on some obstacles that face the students to use MALL in learning English language. The highest percentage as an obstacle that face students was entitled" The compatibility between the material in the textbook and the mobile applications learning program" followed the item entitled "Lack and absence of teachers' training sessions on using MALL".</p> Asst. Prof. Dr. Ala’a Ismael Challob Dr. Ali Sabah Jameel Al-Khayyat Ms. Worood Asaad Sulaiman Copyright (c) 2020-01-10 2020-01-10 274 283